21 Μαρ 2010

21ηΜαρτίου – Διεθνής Ημέρα για την εξάλειψη των Φυλετικών Διακρίσεων

Με αφορμή τον σημερινό εορτασμό της Διεθνούς Ημέρας για την εξάλειψη των Φυλετικών Διακρίσεων και κατόπιν της προτροπής του Υπουργείου Παιδείας για την διοργάνωση σχετικών εκδηλώσεων και συζητήσεων στα σχολεία της χώρας, αφιερώσαμε 2 διδακτικές ώρες την Παρασκευή 19-03 με στόχο την ευαισθητοποίηση των μαθητών για τα θέματα του ρατσισμού, των φυλετικών διακρίσεων, της ξενοφοβίας και της μη-ανεκτικότητας, που χαρακτηρίζουν τις σύγχρονες πολυπολιτισμικές κοινωνίες μας.

Πιο συγκεκριμένα, έγινε προβολή, στους μαθητές της α' και β' γυμνασίου, της ελληνικής ταινίας "Το καναρινί ποδήλατο" του σκηνοθέτη Δημήτρη Σταύρακα, παραγωγής 1999.

Όταν ο Άρης Σκούρτης διορίζεται δάσκαλος της Στ΄ τάξης κάποιου Δημοτικού Σχολείου της Αθήνας, ανακαλύπτει ότι ένας από τους μαθητές του ο Λευτέρης Μουρατίδης, είναι σχεδόν αναλφάβητος και, ως εκ τούτου, περιθωριοποιημένος.
Αποφασίζει να βοηθήσει το παιδί να βγει από αυτή την κατάσταση και γι’ αυτό θα έρθει αντιμέτωπος με εμπόδια όλων των ειδών: τη δυσπιστία του ίδιου του Λευτέρη, την επιθετικότητα του διευθυντή και των συναδέλφων του, την απάθεια των γονιών του παιδιού, την εχθρική συμπεριφορά των άλλων παιδιών απέναντι στο συμμαθητή τους…
Ωστόσο, η αποφασιστικότητα και η επιμονή του θα τον βοηθήσουν να ξεπεράσει κάθε δυσκολία. Την κρίσιμη στιγμή που ο Λευτέρης είναι έτοιμος να τα παρατήσει, ο Άρης βρίσκει τον τρόπο να ξαναστήσει το παιδί στα πόδια του…

Το σενάριο στηρίζεται σε πραγματικά περιστατικά από τη δράση ενός σημερινού δασκάλου. Πρόκειται για μια έξοχη ταινία με σύγχρονο παιδαγωγικό προβληματισμό που βραβεύτηκε σε πολλά κινηματογραφικά φεστιβάλ για παιδιά και νέους.

Η ταινία "άγγιξε" τους μαθητές και τις μαθήτριες που την παρακολούθησαν και πιστεύουμε ότι αν μη τι άλλο, τους ευαισθητοποίησε στα θέματα του σεβασμού της διαφορετικότητας, της ειρηνικής συνύπαρξης και της προώθησης των δικαιωμάτων των παιδιών.
Πολλά ακόμη βήματα πρέπει να γίνουν προς την κατεύθυνση αυτή, τόσο από την πλευρά των σχολείων όσο και από την πλευρά της οικογένειας, ώστε να φθάσουμε κάποτε στην αποδοχή του διαφορετικού και στην σταδιακή εξάλειψη των διακρίσεων οποιουδήποτε τύπου.